A tanórai feleletek a tanári kérdés és a tanulói válasz szerveződésének tükrében
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2025.3.2Kulcsszavak:
nyelvtudomány, diskurzuselemzés, anyanyelv-pedagógia, tanórai felelet, tanári kérdés, tanulói válaszAbsztrakt
A jelen munka a tanári kérdéseknek a tanulók véleménykifejtésére gyakorolt hatását vizsgálja
az osztálytermi kommunikációban. A diskurzuskutatás a tanároknak a középiskolások szóbeli
feleltetése során feltett kérdéseit a gondolkodás szintjeihez kapcsolódóan csoportosítja, és
kategorizálja a diákoknak a kérdésekre adott válaszait. A helyes válaszokat tovább elemzi az
időtartam, a szóelőfordulások és a grammatikai-szintaktikai szerkesztettségük, valamint a
megakadások alapján. A kutatás eredményei nemcsak a szóbeli feleltetés szükségességére,
hanem a feleltetés során felteendő kérdések típusainak a megválasztására is felhívják a figyelmet.