Rólunk

                                                        Anyanyelv-pedagógia folyóirat
                                                                     Alapítva 2008-ban

A kiadó neve: Magyar Nyelvtudományi Társaság
A kiadó székhelye: 1088 Budapest, Múzeum körút 4/A
Felelős kiadó: Juhász Dezső
Felelős szerkesztő: Antalné Szabó Ágnes
Főszerkesztő: Antalné Szabó Ágnes
Főszerkesztő-helyettes: Bóna Judit

Ímél: foszerk@anyanyelv-pedagogia.hu, anyp@btk.elte.hu
Honlap a 2024/3. számtól: http://ojs.elte.hu/anyanyelv-pedagogia
Honlap a 2024/2. számig: https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/anyanyelvpedagogia

Online ISSN: HU ISSN 2060-0623
A folyóirat szerepel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilvántartásában.

A folyóirat céljai

Az Anyanyelv-pedagógia folyóiratot a Magyar Nyelvtudományi Társaság alapította 2008-ban a Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport szakmai támogatásával. A folyóirat írásaival kiemelten az anyanyelv-pedagógiai kutatásokat és az anyanyelvi nevelés fejlesztését szolgálja. A folyóirat elméleti és gyakorlati írásokat kínál, az angol nyelvű összefoglalók, címek és kulcsszók a folyóirat írásainak a nemzetközi megismerését segítik.

A folyóirat szakmai arculata

Az Anyanyelv-pedagógia folyóiratot a Magyar Tudományos Művek Tára tudományos, lektorált folyóiratként tartja nyilván. A folyóiratban kizárólag első közlések és lektorált írások jelenhetnek meg, a tanulmányokat két szakember anonim lektorálja. A folyóiratot az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsága és a Nyelvtudományi Bizottság „A” minősítéssel értékelte.

A folyóirat megjelenése az alapítása óta folyamatos, évente négy száma jelenik meg. Kizárólag online formában érhető el, a teljes tartalmát kötelező regisztráció nélkül térítésmentesen lehet olvasni. Állandó rovatai: Tanulmányok, Műhely, Szemle, Kitekintő, Mozaik, Postaláda. Folyamatosan frissül a Naptár rovat.

A Tanulmányok rovat elsősorban alkalmazott nyelvészeti és anyanyelv-pedagógiai, kisebb részben pedagógiai tanulmányokat kínál. A Műhely rovatban a gyakorlati intézményi és családi anyanyelvi nevelést, valamint ennek kutatását szolgáló tanulmányok és műhelymunkák olvashatók. A Szemle rovat az anyanyelvi neveléshez is kapcsolódó új magyarországi könyveket, folyóiratokat és szakmai honlapokat mutat be. A Kitekintő rovat a külhoni anyanyelv-pedagógiai kiadványokról, határon túli szakmai eseményekről és kutatási eredményekről, más országok anyanyelvi neveléséről, anyanyelv-pedagógiai kutatásairól tartalmaz ismertetőket és tanulmányokat. A Mozaik rovat hazai anyanyelv-pedagógiai szakmai programokról, konferenciákról, tanulmányi versenyekről tudósít, és kutatócsoportokról, szakmai szervezetek munkájáról közöl beszámolókat. A Postaláda rovatban az anyanyelvi nevelés aktuális témáiról írnak az olvasói levelek szerzői. A Naptár rovat a jövőbeli szakmai eseményekről, programokról ad hírt.

A folyóirat írásai 2016 óta a nemzetközi CrossRef rendszerben nemzetközi DOI-azonosítóval jelennek meg. A folyóirat megtalálható a MATARKA adatbázisában. A cikkeket a szerkesztőség az ELTE Digitális Intézményi Tudástárban (EDIT), valamint a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ REAL repozitóriumában archiválja. A folyóirat a 2024. évi 3. számtól az ELTE Open Journal System (OJS) rendszerében jelenik meg. A 2024 szeptembere előtt publikált számok fokozatosan átkerülnek az új weboldalra, az OJS rendszerébe. A teljes átköltözésig a korábbi számok a folyóirat előző weboldalának az archívumában érhetők el.

A szerkesztőség munkája

A folyóirat megjelenésének az előkészítését a szerkesztőség tagjai, főszerkesztő, főszerkesztő-helyettes, szerkesztők, rovatvezetők, fordító és nyelvi lektor végzik. Munkájukat egy nemzetközi tanácsadó testület is támogatja. A szerkesztőség munkatársait a Szerkesztőség oldal mutatja be.

A publikálás folyamata:

A szerkesztőség a munkáját a folyóirat oldalán közzétett adatvédelmi, etikai, publikálási és szerzői jogi nyilatkozatokban megfogalmazott elvek alapján végzi.

A folyóirat szerzői

A különböző rovatokban kutatók, oktatók, szakemberek, hallgatók és gyakorló pedagógusok egyaránt publikálhatnak, ha írásaik megfelelnek a szakmai elvárásoknak. A folyóirat kiemelt célja, hogy minél nagyobb számban legyenek szerzők a folyóiratban a külhoni magyar közösségek tagjai, valamint a tehetséges fiatalok. A folyóirat történetének közel 17 éve alatt több mint 650 szerző publikált több mint 900 írást a különböző rovatokban. A szerzők teljes névsorát a Szerzők oldalon lehet megtalálni.

A folyóirat olvasói

A folyóirat elismertségét és népszerűségét a látogatottsági adatok is bizonyítják, az eredményeket az Olvasók oldal mutatja be. Az utóbbi években több mint 186 000 oldalmegtekintést mért évente a Google Analytics program több mint 100 országban. A szerkesztőség az olvasókkal való kapcsolatát folyamatos erősíti, ennek érdekében a kutatási témákról kerekasztal-beszélgetéseket, konferencia-előadásokat, olvasótalálkozókat szervez, és továbbfejleszti a folyóiratnak a közösségimédia-megjelenését.

 A folyóirat küldetése

Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat az anyanyelv-pedagógia magyarországi és külhoni kutatóinak, valamint a magyar nyelven nevelő pedagógusoknak, kisgyermeknevelőknek a munkáját kívánja támogatni, az elért eredményeket a nemzetközi színtéren is megismertetni. A folyóirat küldetése szerint segíti az intézményi és a családi nevelés gyakorlatát is azzal, hogy újabb módszertani megoldásokat, korszerű, gyermekközpontú fejlesztési eljárásokat ajánl, és ezeknek a hazai, valamint a nemzetközi tudományos kutatási hátterét is bemutatja.

A folyóirat megjelenéséhez, az anyagi háttér biztosításához támogatások szükségesek. A folyóirat megjelenését 2024-ben az Anyanyelvápolók Szövetsége, az ELTE Folyóirat-fejlesztési Alap, a Magyar Nyelvőr Alapítvány, a Magyar Nyelvtudományi Társaság és a Nemzeti Kulturális Alap támogatja. A szerkesztőség munkájához az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár is szakmai támogatást nyújt.

A szerkesztőség folyamatosan erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy tovább erősítse a folyóirat szakmai és technikai színvonalát, és növekedjen az olvasótábora, valamint újabb hazai és nemzetközi szakmai adatbázisokban regisztrálják a folyóiratot. A szerkesztőség mindent megtesz azért, hogy az Anyanyelv-pedagógia folyóirat a jövőben is az anyanyelvi nevelés kutatásának és fejlesztésének az ösztönzője, szakmai támogatója legyen nemcsak Magyarországon, hanem a határainkon túl is.

Loading...