A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban III.
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2016.4.2Kulcsszavak:
diskurzuselemzés, osztálytermi diskurzus, tanári kommunikáció, tanári instrukcióAbsztrakt
Az iskolai nevelés meghatározó eleme az osztálytermi diskurzus, a tanulók és a tanárok kommunikációja. A folyóirat egymást követő három számában megjelenő tanulmány diskurzuselemzési, pragmatikai és funkcionális nyelvészeti megközelítésben egy tanórakutatás adatai alapján a verbális tanári instrukciókat elemzi, közülük is a feladatkijelölő, felhívó funkciójú tanári megnyilatkozásokat. A tanulmány harmadik részének a témája a feladatkijelölő tanári instrukciók pragmatikai sajátosságainak a vizsgálata. Részletesen foglalkozik a felhívó funkciójú tanári megnyilatkozások címzettjének az azonosításában szerepet játszó lexikai, grammatikai és pragmatikai diskurzuselemekkel. Vizsgálja a tanári instrukciók modalitását és az udvariasság nyelvi kifejezési formáit a korpusz alapján. A kutatás anyaga 8 végzős tanárjelölt hallgató videóval rögzített tanórája, valamint ezeknek az ELAN diskurzuslejegyző szoftverrel készült és a kutatás céljának megfelelően szegmentált lejegyzései. A tanulmány célja felhívni a figyelmet a tudatosan megfogalmazott tanári instrukciók fontosságára.