A beszédfordulók és a szóátadások vizsgálata osztálytermi kontextusban
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.1.2Kulcsszavak:
diskurzuselemzés, osztálytermi diskurzus, tanári kommunikáció, beszédforduló, szóátadásAbsztrakt
A funkcionális nyelvszemlélet alapján a nyelv és a nyelvhasználat a beszélő nélkül létező
jelenségként nem értelmezhető, így a szóbeli diskurzus sem statikus elem- és szabálykészlet,
hanem működés, funkcionálás. A tanulmány témája a beszédfordulók és a szóátadási módok
vizsgálata osztálytermi kontextusban két kommunikációs aspektusból: a tanár és a diák oldaláról.
A dolgozat első része a társalgáselemzés eredményeiből elsősorban a szóátadás és a fordulók
vizsgálatára vonatkozó főbb tételeket taglalja. A következő rész egy diskurzuskutatás céljait,
anyagát, módszereit és fontosabb eredményeit ismerteti. Az adatok alapján részletesen elemzi a
tanórai beszédfordulók hosszát, felépítését, a szekvenciák típusát, jellegzetességeit, valamint a
szóátadások nyelvi és nem nyelvi jelölőit. Az egyes jelenségeket konkrét példákkal is szemlélteti.
A dolgozatot foglalkozik a kutatási eredményeknek az iskolai nevelésben való alkalmazásával,
valamint javaslatokat fogalmaz meg a további kutatásokra.