A beszédfordulók és a szóátadások vizsgálata osztálytermi kontextusban

A beszédfordulók és a szóátadások vizsgálata osztálytermi kontextusban

Szerzők

  • Flóra Király Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2015.1.2

Kulcsszavak:

diskurzuselemzés, osztálytermi diskurzus, tanári kommunikáció, beszédforduló, szóátadás

Absztrakt

A funkcionális nyelvszemlélet alapján a nyelv és a nyelvhasználat a beszélő nélkül létező
jelenségként nem értelmezhető, így a szóbeli diskurzus sem statikus elem- és szabálykészlet,
hanem működés, funkcionálás. A tanulmány témája a beszédfordulók és a szóátadási módok
vizsgálata osztálytermi kontextusban két kommunikációs aspektusból: a tanár és a diák oldaláról.
A dolgozat első része a társalgáselemzés eredményeiből elsősorban a szóátadás és a fordulók
vizsgálatára vonatkozó főbb tételeket taglalja. A következő rész egy diskurzuskutatás céljait,
anyagát, módszereit és fontosabb eredményeit ismerteti. Az adatok alapján részletesen elemzi a
tanórai beszédfordulók hosszát, felépítését, a szekvenciák típusát, jellegzetességeit, valamint a
szóátadások nyelvi és nem nyelvi jelölőit. Az egyes jelenségeket konkrét példákkal is szemlélteti.
A dolgozatot foglalkozik a kutatási eredményeknek az iskolai nevelésben való alkalmazásával,
valamint javaslatokat fogalmaz meg a további kutatásokra.

##submission.downloads##

Megjelent

2015. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Loading...