A tanári beszéd fatikus nyelvi elemei az osztálytermi diskurzusban

A tanári beszéd fatikus nyelvi elemei az osztálytermi diskurzusban

Szerzők

  • Anikó Asztalos Mathias Corvinus Collegium, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.4.2

Kulcsszavak:

pragmatika, diskurzuselemzés, osztálytermi diskurzus, tanári beszéd, fatikus elemek

Absztrakt

A tanulmány témája a fatikus nyelvi elemek vizsgálata a tanári beszédben. A fatikus funkció a nyelv eredendő, elsődleges funkciója, az osztálytermi diskurzusokban a tanár és a diákok közötti kapcsolat létrehozásához, fenntartásához és lezárásához járul hozzá. Az ismertetett kutatás célja a tanárok beszédfordulóiban lévő verbális fatikus elemek típusainak a megfigyelése. A tanulmány 12 magyar nyelvi tanóra videós anyagának annotálása és szegmentálása alapján mutatja be az osztálytermi diskurzus általános jellemzőit, emellett differenciálja a fatikus nyelvi elemek fajtáit a tanárok beszédében. A nyelvi példák alátámasztják, hogy a fatikus nyelvi elemek az osztálytermi diskurzusban minden tanári megnyilatkozástípushoz kapcsolódnak, megfigyelhetők a tanári értékelésben, a kérdésben és a magyarázatban is. A fatikus nyelvi elemek megjelenésében egyéni beszédrituálék, szokásszerű mintázatok azonosíthatók. A vizsgálatban feltárt eredmények mind a gyakorló pedagógusok, mind az osztálytermi diskurzust kutatók számára hasznos adalékul szolgálhatnak a további elemzésekhez.

##submission.downloads##

Megjelent

2022. 12. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...