A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban II.

A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban II.

Szerzők

  • Mónika Sáfrányné Molnár Türr István Képző és Kutató Intézet, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2016.3.2

Kulcsszavak:

diskurzuselemzés, osztálytermi diskurzus, tanári kommunikáció, tanári instrukció

Absztrakt

Számos kutatás és tanulmány foglalkozik az osztálytermi kontextusban történő tanári kommunikáció hatékonyságának a kérdésével. Az iskolai pedagógiai gyakorlatnak az egyik legfontosabb eleme a tantermi tanár-diák interakció. A folyóirat egymást követő három számában megjelenő tanulmány diskurzuselemzési és funkcionális nyelvészeti megközelítésben egy tanórakutatás adatai alapján a verbális tanári instrukciókat elemzi, közülük is a feladatkijelölő, felhívó funkciójú tanári megnyilatkozásokat. A tanulmány második részének a témája a feladatkijelölő tanári instrukciók grammatikai sajátosságainak a vizsgálata. Részletesen foglalkozik a tanári megnyilatkozásokban leggyakrabban előforduló instrukcióigék grammatikai formáival, a főnévi igeneves és a hiányos szerkezetű tanári instrukciókkal. A kutatás anyaga 8 végzős tanárjelölt hallgató videóval rögzített tanórája, valamint ezeknek az ELAN diskurzuslejegyző szoftverrel készült és a kutatás céljának megfelelően szegmentált lejegyzései. A tanulmány célja felhívni a figyelmet a tudatosan megfogalmazott tanári instrukciók fontosságára.

##submission.downloads##

Megjelent

2016. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...