A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák

A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák

Szerzők

  • Anikó Asztalos Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2015.2.5

Kulcsszavak:

diskurzuselemzés, anyanyelv-pedagógia, kooperatív munka, tanári beszéd, osztálytermi diskurzus

Absztrakt

Az oktatás, a képzés hatékonysága akkor javítható, ha a tanulók társadalmi élethez szükséges
alapvető kommunikációs kompetenciáit fejlesztjük. Ennek a munkának az elsődleges színtere
az iskolai tanóra. Ahhoz, hogy a tanulók megfelelően és hatékonyan tudjanak összefüggően
beszélni, a beszédet folyamatosan gyakorolniuk kell az iskolában is. A tanulmány témája a tanulói
beszéd- és kifejezőkészség fejlesztése az iskolai tanórákon. A módszertani bevezetőt követően
16 frontálisan tartott és 3 saját tervezésű kooperatív óra különbségeit mutatja be a szószámokat
és a beszédfordulókat illetően. A kutatási eredmények azt igazolják, hogy összefüggés van
az óraszervezési mód és a tanulók megszólalásainak száma és hossza között. A tanulmány
tartalmazza a 3 kooperatív óra óraterveit is, és további következtetéseket fogalmaz meg a beszéd
tanításának lehetséges stratégiáiról, pedagógiai alapelveiről és gyakorlattípusairól.

##submission.downloads##

Megjelent

2015. 06. 30.

Folyóirat szám

Rovat

Műhely

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Loading...