A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.2.5Kulcsszavak:
diskurzuselemzés, anyanyelv-pedagógia, kooperatív munka, tanári beszéd, osztálytermi diskurzusAbsztrakt
Az oktatás, a képzés hatékonysága akkor javítható, ha a tanulók társadalmi élethez szükséges
alapvető kommunikációs kompetenciáit fejlesztjük. Ennek a munkának az elsődleges színtere
az iskolai tanóra. Ahhoz, hogy a tanulók megfelelően és hatékonyan tudjanak összefüggően
beszélni, a beszédet folyamatosan gyakorolniuk kell az iskolában is. A tanulmány témája a tanulói
beszéd- és kifejezőkészség fejlesztése az iskolai tanórákon. A módszertani bevezetőt követően
16 frontálisan tartott és 3 saját tervezésű kooperatív óra különbségeit mutatja be a szószámokat
és a beszédfordulókat illetően. A kutatási eredmények azt igazolják, hogy összefüggés van
az óraszervezési mód és a tanulók megszólalásainak száma és hossza között. A tanulmány
tartalmazza a 3 kooperatív óra óraterveit is, és további következtetéseket fogalmaz meg a beszéd
tanításának lehetséges stratégiáiról, pedagógiai alapelveiről és gyakorlattípusairól.