A szövegértés fejlesztésének lehetőségei – gyakorlattípusok egy szövegértést fejlesztő órára
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2012.2.5Kulcsszavak:
olvasási folyamat, verbális és vizuális memória, hallás utáni szövegértés, a szöveg rekonstruálása, a szöveg kiegészítéseAbsztrakt
Tapasztalatok és kísérletek bizonyítják, hogy egyre nő a tanulási zavarral küzdő gyermekek
száma. Ennek az összetett problémakörnek egyik tünete a feladatmegértés nehezítettsége, amely
gyakran a szövegértés kudarcára vezethető vissza. A problémamentes olvasás és a jó szintű
szövegértés több, nyelvi és nem nyelvi készség megfelelő működését feltételezi. A tanulmány
célja, hogy gyakorlati segítséget nyújtson a pedagógusok mindennapi, a szövegértést és a
szövegértés alapját jelentő készségek fejlesztéséhez. Olyan feladattípusokat mutat be, amelyek
a csoportba járó gyermekek igényeinek megfelelően végezhetők a tanítási órákon. A tanulmányban
közölt mintafeladatok ötleteket adhatnak hasonló típusfeladatok elkészítéséhez is, így tovább
bővíthetők, kiegészíthetők.