A digitális technika hatása alsó tagozatosok írási, helyesírási és fogalmazási készségére

A digitális technika hatása alsó tagozatosok írási, helyesírási és fogalmazási készségére

Szerzők

  • Mária Laczkó Kaposvári Egyetem, Kaposvár, Magyarország
  • Ibolya Kovácsné Nagy Kaposvári Egyetem, Kaposvár, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2017.1.3

Kulcsszavak:

kézírás, gépírás, pontosság, fogalmazás minősége, szerkezetek

Absztrakt

A digitális technológia nyelvi készségekre, képességekre gyakorolt hatását magyar anyanyelvű gyermekekkel alig vizsgálták. Az eddigi kutatások elsősorban felső tagozatos vagy idősebb tanulókra összpontosulnak. A jelen munka az általános iskola 4. osztályosai körében elemzi azt, hogy milyen hatással lehet a digitális eszközök korai használata a tanulók nyelvi fejlődésére. A vizsgálatban kézírással és számítógépes írással három azonos típusú feladatot oldottak meg a tanulók. Az eredmények szerint a számítógéppel megoldott feladatokban növekedett a hibák aránya a feladat típusától függetlenül. A legjelentősebb különbséget a kétféle módon írt fogalmazások mutatták. Ez a szövegek terjedelmében kisebb, a fogalmazások minőségét elemző szerkezetek használatában nagyobb mértékű volt. Az eredmények megerősítésére szükség van nagyobb mintán, ám digitális világunkban is hangsúlyozandó a kézírás tanítása. 

##submission.downloads##

Megjelent

2017. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...