A digitális szövegek olvasásértésének fejlesztése az olvasási stratégiák segítségével
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.1.3Kulcsszavak:
digitális szöveg, e-olvasás, olvasástípus, olvasási stratégiaAbsztrakt
Jelen tanulmány elsősorban a digitális szövegek olvasásának általános jellemzőit foglalja
össze, és egy modell segítségével ábrázolja az e-olvasás fogalmát és folyamatát. Az e-olvasás
folyamatában mind az anyanyelvi, mind a digitális kompetencia fontos szerepet játszik. A második
részben a tanulmány a digitális szövegek feldolgozásakor alkalmazott olvasástípusokat mutatja
be, valamint meghatározza a digitális szövegek olvasási stratégiáit. Alapvetően kétféle olvasási
stratégiát különböztet meg: a szövegolvasási stratégiákat, amelyek a nyomtatott és a digitális
szövegek feldolgozásakor egyaránt alkalmazhatók; és a digitális szövegolvasási stratégiákat,
amelyek végrehajtása kizárólag digitális szövegek olvasásakor lehetséges. A tanulmány harmadik
egységében a digitális szövegek olvasásértésének fejlesztésére alkalmas gyakorlatok olvashatók,
amelyek a különböző olvasási stratégiák digitális szövegen való alkalmazását szemléltetik.