Tankönyvolvasási stratégiák vizsgálata 12–18 éves tanulók körében
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2012.1.2Kulcsszavak:
olvasási stratégia, metakognitív stratégia, szövegértés, olvasási attitűd, tankönyvAbsztrakt
A jelen kutatás 6., 8., 10. és 12. évfolyamos tanulók tankönyvolvasáskor használt olvasási
stratégiáinak tudatosságát mérte fel egy amerikai kérdőív (MARSI) magyar adaptációjával, továbbá
vizsgálta az eredmények és az olvasáshoz kötődő háttérváltozók összefüggéseit. A mintát egy
egri és egy budapesti gimnázium 254 tanulója képezte. Olvasáshoz kapcsolódó háttérváltozók
kapcsán a felmérés az olvasási képességre, a tanulmányi eredményre és az olvasás szeretetére
is rákérdezett. Az előzetes hipotézis azt feltételezte, hogy (1) a kérdőív megfelelő reliabilitású a
mintán, (2) a különböző évfolyamok tanulói eltérő gyakoriságú stratégiahasználatról számolnak
be, illetve (3) a tanulók neme, évfolyama, a saját maguk által megítélt olvasási képességük és
a további háttérváltozók összefüggenek a tankönyvolvasáskor alkalmazott olvasási stratégiák
használatának gyakoriságával. A tanulmány a kutatási eredményeknek a szövegértésfejlesztésben hasznosítható következményeivel zárul.