Az olvasási attitűd kutatása Mathewson modellje alapján
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2013.2.3Kulcsszavak:
olvasási teljesítmény, olvasási attitűd, nemek közötti különbségek, modell, moderáló változókAbsztrakt
A tanulmány a fiatalok körében világszerte tapasztalható csökkenő olvasási kedvre és az olvasási
teljesítmények nemek közötti különbségeire hívja fel a figyelmet. A nemzetközi mérések eredményei
szerint a lányok jobban olvasnak, mint a fiúk. A tanulmány az olvasási teljesítmény és az olvasási
attitűd összefüggéseit vizsgálja, az attitűdöt mint a teljesítmény hátterében álló magyarázó
változót elemzi. Bemutatja Mathewson olvasásiattitűd-modelljét, amelynek segítségével az
attitűd minden aspektusát figyelembe véve, a moderáló tényezők kontrollálásával az attitűd mind
jobban megismerhető, fejlődésének segítése tudatosabb pedagógiai tevékenységgé szervezhető.
A modell alapján az olvasási attitűd kvantitatív és kvalitatív kutatása is lehetséges és indokolt
lehet. A tanulmány a mode