A morfológiai tudatosság fejlődése, mérési lehetőségei és az olvasásszövegértéssel való kapcsolata

A morfológiai tudatosság fejlődése, mérési lehetőségei és az olvasásszövegértéssel való kapcsolata

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2015.1.1

Kulcsszavak:

morfológiai tudatosság, kognitív fejlődés, pedagógiai értékelés, dekódolás (olvasástechnika), szövegértés

Absztrakt

A metanyelvi tudatosság elemeit vizsgáló kutatások közül napjainkig kevés figyelem irányult a
morfológiai tudatosságra. Hazánkban még nem jelent meg átfogó szakirodalmi összefoglaló.
A dolgozat célja az, hogy bemutassa és rendszerezze a morfológiai tudatosságot vizsgáló
nemzetközi kutatásokat. A morfológiai tudatosság a szavakon belüli legkisebb jelentéssel bíró
egységek (morfémák) manipulálásának a képessége. A morfológiai elemek a beszédben 2-3
éves kor körül jelennek meg, de tudatos használatuknak az elsajátítása az iskolás évekre tehető.
A tudatosság jellemzően a ragozással, majd a szóképzéssel és a szóösszetétellel kapcsolatos
műveletekben jelenik meg. A jelentősége abban ragadható meg leginkább, hogy e képesség
fejlettsége mind a szóolvasási, mind a szövegértési teljesítményt befolyásolja, ezért mérése és
fejlesztése hazánkban is indokoltnak látszik.

##submission.downloads##

Megjelent

2015. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Loading...