A morfológiai tudatosság fejlődése, mérési lehetőségei és az olvasásszövegértéssel való kapcsolata
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.1.1Kulcsszavak:
morfológiai tudatosság, kognitív fejlődés, pedagógiai értékelés, dekódolás (olvasástechnika), szövegértésAbsztrakt
A metanyelvi tudatosság elemeit vizsgáló kutatások közül napjainkig kevés figyelem irányult a
morfológiai tudatosságra. Hazánkban még nem jelent meg átfogó szakirodalmi összefoglaló.
A dolgozat célja az, hogy bemutassa és rendszerezze a morfológiai tudatosságot vizsgáló
nemzetközi kutatásokat. A morfológiai tudatosság a szavakon belüli legkisebb jelentéssel bíró
egységek (morfémák) manipulálásának a képessége. A morfológiai elemek a beszédben 2-3
éves kor körül jelennek meg, de tudatos használatuknak az elsajátítása az iskolás évekre tehető.
A tudatosság jellemzően a ragozással, majd a szóképzéssel és a szóösszetétellel kapcsolatos
műveletekben jelenik meg. A jelentősége abban ragadható meg leginkább, hogy e képesség
fejlettsége mind a szóolvasási, mind a szövegértési teljesítményt befolyásolja, ezért mérése és
fejlesztése hazánkban is indokoltnak látszik.