Dialektusok és modernitás: új módszerekkel a nyelvjárásokról az iskolában
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2019.1.4Kulcsszavak:
nyelvjárás, attitűd, szociolingvisztikai szemlélet, tanulói portfólió, e-portfólióAbsztrakt
A tanulmány egy, a „digitális bennszülöttek” igényeihez igazodó tanítási ötletet ismertet a nyelvjárástan témakör iskolai, tanórán kívüli feldolgozásához. Elsőként bemutatja a témakör tanításával kapcsolatos nehézségeket és feladatokat. Ezt követően a tanulói portfólió készítési szakaszaira építve a dialektusokkal foglalkozó portfólió céljait, a tervezésével, előkészítésével, a visszajelzésekkel és az értékeléssel kapcsolatos megfontolásokat veszi számba. A tanulóknak kiosztható letölthető vázlat tartalmazza a feladatokat és az értékelés szempontjait illető javaslatokat. A tanulmány a tanulói portfólió digitális környezetben való alkalmazási lehetőségeinek a bemutatásával, az e-portfóliók létrehozásához fejlesztett applikációk és weblapok számbavételével zárul, amelyek természetesen bármilyen más iskolai tananyag feldolgozásához is hatékonyan használhatók.