A szociokulturális nyelvi portfólió mint a nyelvi tudatosság módszertana

A szociokulturális nyelvi portfólió mint a nyelvi tudatosság módszertana

Szerzők

  • Annamária Kresztyankó SEK Budapest International School, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2019.3.2

Kulcsszavak:

nyelvi portfólió, identifikáció, nyelvi tudatosság, nemi ideológiák

Absztrakt

A tanulmány célja a nyelvi portfólió módszertanának a bemutatása, amely a magyar nyelv- és irodalomtanítás osztálytermi gyakorlatait kapcsolja össze a tanulók mindennapi nyelvi gyakorlataival. Jelen írás elsőként e módszertan elméleti alapjait vázolja fel. Kiindulópontja a szociokulturális nyelvészeti és a vizuális nyelvi megközelítések egyesítése. A nyelvi portfólió a kritikai szociolingvisztika paradigmáját követve a nyelv és az identitás interszubjektív, diszkurzusokban alakuló jellegére helyezi a hangsúlyt, így a tanulmány alapvetően a nyelvi portfólióra mint a tudatosság gyakorlatára fókuszál. Egy osztálytermi kutatáson keresztül szemlélteti a nyelvi portfólió felhasználhatóságát; és kitekintést nyújt cigány kamaszok heteroglosszikus repertoárjaira is, amelyek ugyancsak e portfólió segítségével váltak „láthatóvá”.

##submission.downloads##

Megjelent

2019. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...