Nyelvi örökségünk tanításáról: lehetőségek és tapasztalatok

Nyelvi örökségünk tanításáról: lehetőségek és tapasztalatok

Szerzők

  • Edit Gecsei Rábaközi alkotó-fejlesztő műhely, Páli, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.3.4

Kulcsszavak:

nyelvi örökség, regionális köznyelv, nyelvjárás, nyelvi játékok, taneszköz

Absztrakt

A regionális kultúra beépítése a magyartanításba sokszínű lehetőséget kínál az anyanyelvi nevelésre és a személyiség fejlesztésére. A Nyelvünkben élünk modul nyelvi örökségünk tanításával foglalkozik. A nyelv állandóságának és változásának megfigyelésére alapozva jutunk el a szófejtéstől a szókincsgyarapításon át a tájszók szépségének felismeréséig és a regionális köznyelv közösségfejlesztő erejéig. A mindennapi élet, az ételek, az emberi tulajdonságok, a dramatikus játékok jelentésrétegeinek megfejtésével ismerjük meg elődeink gondolkodását és életét. A névcsúfolók, a falucsúfolók, a nyelvi játékok felidézésével tapasztaljuk meg a tájnyelv játékosságát, sokszínűségét. Az élményeken keresztül történő megértés, az együttes tanulói tevékenység, a kreativitás fejlesztése, az összetartozás érzésének erősítése meghatározó eleme a nyelvi örökség tanításának. A feladatok változatos tanulásszervezési módszerekre épülnek, fejlesztik a tanulók szövegértését, szótárhasználati kompetenciáját, kreativitását, együttműködési készségét értékorientációját, a pozitív attitűd és tolerancia kialakítását. 

##submission.downloads##

Megjelent

2022. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...