Osztály, vigyázz! – Kapcsolatteremtés a jelenléti osztálytermi diskurzusokban
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.3.2Kulcsszavak:
osztálytermi diskurzus, kapcsolatteremtés, fatikus kommunikáció, tanári kommunikációAbsztrakt
Minden kommunikációs aktus sikerességének egyik alapvető feltétele a felek közötti
megfelelő kapcsolat kialakítása, a kontaktus megteremtése. A kontaktus kialakítása nélkül
a kommunikációban részt vevő felek együttműködése nem jöhet létre, ennek hiányában
a kommunikációs célok nem érhetők el. Különösen fontos a kapcsolat kialakítása az olyan
cél- és eredményorientált kommunikációs kontextusokban, mint az osztálytermi diskurzusoké.
A jelen tanulmány célja, hogy 20 videóra rögzített tanóra alapján képet alkosson az osztálytermi
diskurzusok kapcsolatteremtő epizódjáról. Az elemzések fókuszában a tanári fatikus nyelvi
elemek, a bevezető epizód diskurzusjellemzői és a tanulói aktivitás nyelvi és nem nyelvi formái
állnak. Az eredmények értelmezéséhez diskurzuselemzési, pragmatikai, kommunikációelméleti
és anyanyelv-pedagógiai szempontok is hozzájárulnak. A tanulmány eredményei tanárjelöltek és
gyakorló tanárok számára egyaránt segítségül szolgálhatnak kommunikációjuk tudatosításában,
fejlesztésében.