Tanító metaforák a mondattan oktatásában
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2020.4.3Kulcsszavak:
mondatszerkezet, tanító metaforák, függőségi nyelvtan, összetevős szerkezeti elemzésAbsztrakt
A tanulmány célja olyan tanító metaforák bemutatása, amelyek a magyarórán folyó mondatszerkezeti elemzést szemléletesebbé tehetik, átfogó képet adva a diákoknak a mondatról. A magyar közoktatásban elterjedt függőségi nyelvtani mondatelemzéshez jól illeszkedik Brassai Sámuel két tanító metaforája (a mondat mint feudális társadalom; a mondat mint naprendszer) és a francia Lucien Tesnière metaforái (a mondat mint színpadi előadás; a mondatszerkezeti viszonyok mint valenciaviszonyok). A tanulmány röviden szól arról is, amit a szerző kerülendőnek vél: a mondat építőkockaelvű megközelítéséről.
##submission.downloads##
Megjelent
2020. 12. 31.
Folyóiratszám
Rovat
Műhely