Azonosulás a dalszöveggel – egy kérdőíves vizsgálat tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2018.1.2Kulcsszavak:
dalszöveg, vers, retorikai elemzés, azonosulás, ismétlés, kérdőívAbsztrakt
A fiatalok életében kiemelt fontosságúvá váló dalszövegek műfaja az érettségi követelményrendszerben is megjelent. Egyre több tudományos cikk foglalkozik dalszövegekkel, elsősorban az igényesebb költészeti alkotásokkal való összevetésben. A dalszövegek vizsgálata szempontjából hasznosnak ígérkezik a retorikai elemzés alkalmazása, többek között annak komplexitása miatt. A tanulmány alapját egy kérdőíves kutatás adja. Ennek kérdéseit a zenehallgatás retorikai szituációként való felfogása inspirálta. A kutatás a burke-i azonosulás (az elidegenedés kiküszöbölését célzó egyesítő erő) fogalmának a középpontba helyezésével azt vizsgálja, hogy a dal hatásában releváns-e maga a dalszöveg, milyen szerepet játszanak az ismétléses alakzatok, illetve a hallgatóhoz való odafordulás milyen módjai erősítik a meggyőzés sikerességérét.