A retorika tanítása

A retorika tanítása

Szerzők

  • Petra Aczél Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2016.2.1

Kulcsszavak:

retorikai érzékenység-magatartás, retorikai kritika, alkotó beszélés, vita, dialógus

Absztrakt

A retorika tanítása kihívások előtt áll. Jelen tanulmány kezdeményezés és javaslat a retorika oktatási programjának a szemléletfrissítésére. Kiindulópontja az, hogy a retorikát nem beszédművek előállításának eszközrendszereként, hanem érzékenységként és magatartásként tekinti. A retorikai nevelés ennek megfelelően nem a kész szöveg megszületésére, hanem a kommunikáló személyiség, a magabíró ’retorikus polgár’ megformálására koncentrál. Az ehhez illeszkedő oktatási módszer a legkevésbé sem veti el a klasszikus diszciplína ismeretét, használatát. Ellenkezőleg, annak dinamikus kapacitását törekszik megmutatni, alkalmazni. A három fázisban megragadott és leírt oktatási folyamat lényege az, hogy a retorikai kommunikációra nem mint produktumra, hanem mint folyamatra tekint. Ez az integratív nézőpont lehetővé teszi, hogy a retorikát nagyobb kedvvel, közös, alkotó nyelvi-kommunikációs cselekvésként oktassuk a középiskolában.

##submission.downloads##

Megjelent

2016. 06. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...