Az iskolai mondatelemzés: hogyan tovább?

Az iskolai mondatelemzés: hogyan tovább?

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.3.2

Kulcsszavak:

mondattan, szórend, állítmány, állandósult szókapcsolat, többdimenziós elemzés

Absztrakt

A tanulmány előzményét képező cikk célja az volt, hogy kimutassa a hagyományos iskolai mondatelemzés egyes továbbgondolást igénylő vonásait (miközben annak előnyeit is hangsúlyozta). A jelen írás olyan lehetséges forgatókönyveket tárgyal, amelyek az iskolai mondatelemzés jövőjét alakíthatják. Az explicit mondatelemzés visszaszorítása és a hagyományos elemzés generatívval való felváltása egyaránt előnytelennek látszik. Ezek helyett a cikk a hagyomány újító megőrzésére tesz javaslatot. Egy olyan, kognitív nyelvészeti alapokon nyugvó mondattant vázol fel, amely a kontextuális körülmények közötti jelentésképzésből indul ki, az állítmány helyett a magmondat fogalmát alkalmazza, és több dimenzióban vizsgálja a mondatalkotó elemek közötti viszonyokat.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok
Loading...