Hogyan zajlott a magyar nyelv digitális tanítása a járványhelyzet alatt?
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2021.4.1Kulcsszavak:
digitális anyanyelvi nevelés, magyaróra, IKT-eszközök, magyartanárok, anyanyelvi óraAbsztrakt
A koronavírus miatt kialakult járványhelyzet alapvető változásokat hozott az élet számos területén, így az oktatásban is. Ezt több szakember több szempontból is vizsgálta, ám az anyanyelvi nevelésről, a magyar nyelv tanításáról mind ez idáig nem esett szó ebben a vonatkozásban. A tanulmány ezt a hiányt kívánja betölteni egy, 234 magyar nyelvet tanító pedagógus bevonásával készült vizsgálat eredményeinek az ismertetésével, így adva a digitális tanrend szűkebb keresztmetszetéről lenyomatot. A 2020 második felében zajlott kérdőíves felmérés többek között az online anyanyelvi oktatás hatékonyságára, eszközeire és általánosságban a pedagógusok tapasztalataira fókuszált. A vizsgálat abból az előzetes feltevésből indult ki, hogy bár a pedagógusoknak kevés idejük volt felkészülni az online oktatásra, meg tudtak birkózni a feladattal. Természetesen ez nem mehetett zökkenőmentesen, és a túlságosan gyors átállásnak megvolt a maga ára és korlátja mind az eszközök, mind a módszertani kérdések területén.