Nevelési és oktatási dilemmák a magyar jelnyelv elmúlt 20 éves történetében

Nevelési és oktatási dilemmák a magyar jelnyelv elmúlt 20 éves történetében

Szerzők

  • István Muzsnai Hallássérültek Tanintézete, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2020.1.1

Kulcsszavak:

magyar jelnyelv, bilingvális oktatás, visszatekintés

Absztrakt

A tanulmány áttekintést ad arról, hogy az elmúlt húsz év milyen jelentős változásokat hozott a magyar jelnyelvben. Ismerteti a kérdés jogi hátterének az alakulását, a téma legjelentősebb kutatásait és ezek eredményeit. Betekintést nyújt a bilingvális oktatásról alkotott álláspontok és attitűdök magyarországi változásába, továbbá kiemeli és elemzi egy, a siket tanulók nevelésével-oktatásával foglalkozó speciális iskola pedagógiai programjának a siket gyermekek nyelvfejlesztésével és a jelnyelvvel kapcsolatos elemeit. Megállapítható, hogy a magyar jelnyelv vonatkozásában a nyelvész szakemberek kiemelkedő munkát végeztek, és jelentős eredményeket értek el a két évtized alatt, továbbá hogy a jelnyelv nyelvi státuszának az elfogadása törvényi szinten megtörtént. A siketoktatással foglalkozó intézményekben azonban a bilingvális oktatás bevezetésével és megszilárdításával kapcsolatban még számtalan feladat vár a pedagógusokra, gyógypedagógusokra és más érintett szakemberekre.

##submission.downloads##

Megjelent

2020. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...