A digitális oktatás face-to-face szóbeli kommunikációjának jellemzői és illemtana

A digitális oktatás face-to-face szóbeli kommunikációjának jellemzői és illemtana

Szerzők

  • Dóra Dobos Pannon Egyetem, Veszprém, Magyarország
  • Melinda Vígh-Szabó Pannon Egyetem, Veszprém, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.2.2

Kulcsszavak:

digitális oktatás, valós idejű online kommunikáció, szabályok

Absztrakt

A tanulmány a 2020 tavaszán bevezetett digitális oktatás valós idejű, tanár-diák között zajló kommunikáció etikettjével foglalkozik. A kutatásban középiskolákban és általános iskolákban tanító pedagógusok vettek részt (n = 142), akik egy 23 kérdésből álló online kérdőív segítségével fogalmazták meg a tapasztalataikat. A felmérésből kiderült, hogy a tanárok milyen felületeket és milyen motivációs eszközöket alkalmaztak a diákok érdeklődésének a fenntartására, illetve az új munkarendhez való alkalmazkodás során milyen szabályokat hoztak a szinkrón digitális kommunikáció hatékonysága érdekében (öltözködés, háttér, kameraképben látható környezet rendezettsége, ruházat, evés-ivás, óra közbeni felállás, kamera- és mikrofonhasználat, időkeretek betartása). Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar közoktatásban nem volt egységes protokoll a távolléti oktatás online kommunikációjára. Ez egyrészt megnehezítette a tanárok és a diákok kapcsolattartását, másrészt az oktatás hatékonyságát is csökkentette.

##submission.downloads##

Megjelent

2022. 06. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...