A felsőoktatás és a tudomány nemzetköziesedésének hatása a magyar anyanyelvű oktatásra és terminológiára

A felsőoktatás és a tudomány nemzetköziesedésének hatása a magyar anyanyelvű oktatásra és terminológiára

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2024.4.1

Kulcsszavak:

nyelvtudomány, terminológiastratégia, nemzetköziesedés a felsőoktatásban, tudományos nyelv, magyar és angol kétnyelvűség

Absztrakt

A tanulmány célja annak a vizsgálata, hogy a nemzetköziesedés folyamatai milyen hatást
gyakorolnak a magyar nyelv státusára és a magyar nyelvhasználatra a felsőoktatásban és a
tudományban. A vizsgálat módszere kvalitatív, tartalomelemzés: a releváns szakirodalom és
dokumentáció átvizsgálását tartalmazza. Megállapítható, hogy a tudományos publikációk és a
magyarországi felsőoktatás nemzetköziesedése felgyorsult, és egyre több intézmény tér át az
angol közvetítő nyelvű oktatásra és az angol nyelvű publikálásra. Az Akadémia nemzetstratégiai
jelentőségű témának tartja a magyar nyelv és a magyar szaknyelv ügyét, de az angol nyelvű
tudományosságot is, és a tudományos kétnyelvűség mellett foglal állást. A magyar tudományos
nyelv támogatásának az alapja a diszciplináris terminológia kialakítása és elérhetőségének a
biztosítása, de sem az Akadémiának, sem az egyetemeknek nincs explicit terminológiastratégiája,
bár az Akadémia tervezi egy ilyen dokumentum létrehozását.

##submission.downloads##

Megjelent

2024. 12. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...