A kétszintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga 10 éve (2005–2015)
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2017.4.5Kulcsszavak:
érettségi vizsga magyar nyelv és irodalomból, kétszintű érettségi, kérdőíves felmérés, magyar nyelv és irodalom, pedagógusok véleményeiAbsztrakt
Félelmekkel vegyes várakozások kísérték a kétszintű érettségi rendszer 2005-ös bevezetését. Tíz év elteltével indokolttá vált az új típusú vizsgarendszer tapasztalatainak a megfogalmazása, erre több kutató, kutatócsoport is vállalkozott. E vizsgálatok sorába illeszkedik ez a tanulmány is. 2015 őszén 128 magyartanár véleményének és tapasztalatainak az összegyűjtésével és felhasználásával készült felmérés. A jelen tanulmány e bőséges mintavételnek szánt kérdőíves felmérés nyomán, a vizsgára felkészítő, illetve vizsgáztató pedagógusok nézőpontjából kívánja bemutatni a magyar nyelv és irodalom középszintű érettségi vizsga 2005–2015 közötti évtizedének tapasztalatait, illetve (kitekintésként) ebből a nézőpontból foglalja össze az emelt szintű vizsga és a felsőoktatásba kerülés kapcsolatának a kérdéskörét. A felmérés tartalmazza a vizsgálat időpontjában még tervezett, 2017-től bevezetett változásokról előzetesen megfogalmazott vélemények összegzését is.