Roma/cigány gyerekek kétnyelvűségének néhány magyarnyelv-pedagógiai vonatkozása
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.2.2Kulcsszavak:
romani–magyar és beás–magyar kétnyelvűség, többnyelvű életvilág, transzlingvális beszélésAbsztrakt
Magyarországon számos romani–magyar és beás–magyar kétnyelvű közösség él. Az
ezekből a közösségekből iskolába kerülő gyerekek többnyelvű életvilágban (lebensweltliche
Mehrsprachigkeit) nőnek fel: a család vagy a tágabb közösség használja a kisebbségi nyelvet
is, az legalábbis környezeti nyelvként jelen van a gyermek életében. A monolingvális magyar
iskolarendszerben ez ma hátrányt jelent. A dolgozat egy olyan, a kétnyelvűség új megközelítésén
(translanguaging) alapuló anyanyelv-pedagógiai módszertan lehetőségeit vizsgálja, amely képes
lehet ezt a hátrányt megszüntetni vagy akár előnyre fordítani.
##submission.downloads##
Megjelent
2015. 06. 30.
Folyóiratszám
Rovat
Tanulmányok