Beregszászi magyar iskolák nyelvi tájképe
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2025.3.1Kulcsszavak:
alkalmazott nyelvészet, anyanyelvi oktatás, iskolai nyelvi tájkép, kisebbségi magyar iskolák, KárpátaljaAbsztrakt
A tanulmány három magyar oktatási intézmény nyelvi tájképét vizsgálja Beregszász városában:
két állami líceumét és egy magán fenntartású szakképzési intézetét. Ukrajnában számos olyan
jogszabályi változás történt az elmúlt évtizedben, amelyek hatással voltak a kisebbségi magyar
iskolák nyelvhasználatára is. Az iskolák nyelvi tájképének elemzése négy szinten történik:
mikrostruktúra (osztálytermek), mezostruktúra (folyosók), makrostruktúra (külső környezet) és
megastruktúra (weboldal). Az eredmények alapján az állami intézményekben nagyobb szerepet
kap az államnyelv és az ukrán nemzeti szimbólumok használata, ugyanakkor különféle eszközökkel
törekednek a tanulók magyar nemzeti öntudatának a megőrzésére is. A magán fenntartású
oktatási intézményekre kevesebb szabályozás vonatkozik, így nagyobb teret kap a magyar–ukrán
kétnyelvűség, és kevésbé szükséges a nemzeti identitás erősítése szimbolikus eszközökkel.