"If the child learns AAK, he/she will be better at AAK" - what role does AAK actually play?

Authors

  • Ágnes Havasi ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet és MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0003-4547-0818
  • Krisztina Stefanik ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet és MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0002-7798-0102
  • Miklós Győri MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0002-9649-5540

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.4

Keywords:

autizmus, komplex kommunikációs igény, augmentatív és alternatív kommunikáció

Abstract

Absztrakt

Háttér és cél: Komplex kommunikációs igényű gyermekek kommunikációfejlesztésében szakmailag egyértelműen támogatott módszer az augmentatív és alternatív kommunikációs (AAK) rendszerek használata, de keveset tudunk arról, hogyan használnak AAK-t autizmussal élő kisiskolások. Célunk ennek vizsgálata volt, az előadásban az AAK-val megvalósuló kommunikációs funkciók körére vonatkozó eredményeinket mutattuk be.

Módszer: Kutatásunkban ötvenegy, komplex kommunikációs igényű iskolás gyermek AAK-használatát vizsgáltuk iskolai és hétköznapi helyezetekben közvetlen megfigyeléssel, illetve kérdőíves adatgyűjtéssel.

Eredmények és következtetések: A kommunikáció egyszerűbb funkciói jelennek meg. Az iskolai és „mindennapos” AAK-használat jelentős különbségeket mutat, a minőségi fejlődés kimutatható.

Kulcsszavak: autizmus, komplex kommunikációs igény, augmentatív és alternatív kommunikáció

Downloads

Published

2022-12-15

How to Cite

Havasi, Ágnes, Stefanik, K., & Győri, M. (2022). "If the child learns AAK, he/she will be better at AAK" - what role does AAK actually play?. Gyógypedagógiai Szemle, 50(4), 207–211. https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.4

Issue

Section

Extended abstracts from the department presentations of the MAGYE conference

Most read articles by the same author(s)