Hú, hát akkor ez működik?!  A DATA-rendszer háttere, fejlesztése és funkciói

Szerzők

  • Ágnes Havasi ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet https://orcid.org/0000-0003-4547-0818
  • Csilla Bertók ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet
  • Krisztina Stefanik ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet https://orcid.org/0000-0002-7798-0102
  • Miklós Győri MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0002-9649-5540

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2023.3.3

Kulcsszavak:

autizmus, digitális támogatás, önállóság, DATA

Absztrakt

A Digitális Autonómia-Támogatás az Autizmus spektrumon (DATA) rendszert és szolgáltatásokat úgy terveztük, hogy támogassák az autista emberek mindennapi életvezetési készségeit és autonómiáját. A rendszert az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának kutatás-fejlesztési konzorciuma fejlesztette ki az Európai Unió (EFOP) és a magyar kormány támogatásával.

A rendszer fő komponensei a mobilalkalmazás, amelyet autista személyek számára terveztek, hogy támogassa és növelje önállóságukat és függetlenségüket, valamint az applikációval szinkronizáló webalapú, egyénre szabott támogató-oktató tartalmak létrehozására szolgáló Tervezőfelület. A DATA rendszert evidenciaalapú, komprehenzív, autizmusspecifikus pszichoedukációs módszertanokra építve terveztük és fejlesztettük, a vizuális támogatásra fókuszálva. A rendszer számos funkciójával és eszközével bő teret enged az egyénre szabottságnak, így széles körben alkalmazható az autizmus spektrumán, életkortól és képességprofiltól viszonylag függetlenül.

Cikkünkben a rendszer fejlesztése mögötti szakirodalmi és módszertani hátteret, a rendszer fejlesztésének folyamatát, a DATA fő funkcióit és használatát, valamint néhány gyakorlati példát mutatunk be.

Kulcsszavak: autizmus, digitális támogatás, önállóság, DATA

##submission.downloads##

Megjelent

2023-09-15

Hogyan kell idézni

Havasi, Ágnes, Bertók, C., Stefanik, K., & Győri, M. (2023). Hú, hát akkor ez működik?!  A DATA-rendszer háttere, fejlesztése és funkciói. Gyógypedagógiai Szemle, 51(3), 258–275. https://doi.org/10.52092/gyosze.2023.3.3

Folyóiratszám

Rovat

A gyakorlat műhelyéből

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei