Kortárs mentorok az autizmussal élő középiskolás tanulók támogatásában. Szisztematikus szakirodalmi áttekintés
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.1Kulcsszavak:
autizmus, középiskola, autizmusspecifikus támogatás, kortárs mentorálás, kortárs segítésAbsztrakt
ABSZTRAKT
Háttér és célok: Az autizmussal élő gyermekek és felnőttek kortárs mentorálásának hatékonysága mellett tudományos bizonyítékok is szólnak. A mentorálás során egy személy vagy csoport – előzetes felkészítést követően – tervezetten támogat az életkorához és/vagy fejlettségi szintjéhez közeli, autizmussal élő embert szakember közvetlen részvétele nélkül. Jelen tanulmány célja a nemzetközi szakirodalom eredményeinek elemzésén keresztül az autizmussal élő középiskolás tanulókat támogató kortárs mentorálás (1) szakirodalomban való értelmezésének, (2) szereplői feladatainak és szerepeinek, valamint (3) a módszertan előnyeinek és korlátainak feltárása.
Módszer: A szisztematikus szakirodalmi keresést 2022. szeptemberében az ERIC és a PUBMED adatbázisokban végeztük. A beválogatási és kizárási kritériumok alapján a 6054 találat közül 11 tanulmány került elemzésre.
Eredmények: A kortárs mentorálás a komprehenzív támogatás részeként hatékony módszertani eleme lehet az autizmussal élő tanulók középiskolai támogatásának. Amennyiben a kortárs mentorálást individualizáltan, a módszertani szempontokat betartva tervezik, mind az autizmussal élő mentoráltak, mind a mentorok számára hasznot és örömöt hozhat, egyaránt támogathatja az autizmussal élő tanulók és a mentorok társas és kommunikációs készségeinek fejlődését.
Következtetések: Noha a nemzetközi szakirodalomban találunk szisztematikus vizsgálatokat, szükség lenne a gyakorlatok alaposabb feltérképezésére és a hatások további vizsgálatára, s ezt követően a hatékony megközelítések módszertanának rendszerszintű elterjesztésére. Mindez különösen fontos volna hazánkban, ahol a kortárs mentorálás egyelőre csak ad hoc jelleggel valósul meg az autizmussal élő tanulók középiskolai támogatásában.
Kulcsszavak: autizmus, középiskola, autizmus-specifikus támogatás, kortárs mentorálás, kortárs segítés