„Ha a gyerek AAK-t tanul, jobb lesz az AAK-ban” – milyen szerepet tölt be az AAK valójában?
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.4Kulcsszavak:
autizmus, komplex kommunikációs igény, augmentatív és alternatív kommunikációAbsztrakt
Absztrakt
Háttér és cél: Komplex kommunikációs igényű gyermekek kommunikációfejlesztésében szakmailag egyértelműen támogatott módszer az augmentatív és alternatív kommunikációs (AAK) rendszerek használata, de keveset tudunk arról, hogyan használnak AAK-t autizmussal élő kisiskolások. Célunk ennek vizsgálata volt, az előadásban az AAK-val megvalósuló kommunikációs funkciók körére vonatkozó eredményeinket mutattuk be.
Módszer: Kutatásunkban ötvenegy, komplex kommunikációs igényű iskolás gyermek AAK-használatát vizsgáltuk iskolai és hétköznapi helyezetekben közvetlen megfigyeléssel, illetve kérdőíves adatgyűjtéssel.
Eredmények és következtetések: A kommunikáció egyszerűbb funkciói jelennek meg. Az iskolai és „mindennapos” AAK-használat jelentős különbségeket mutat, a minőségi fejlődés kimutatható.
Kulcsszavak: autizmus, komplex kommunikációs igény, augmentatív és alternatív kommunikáció