Az iskolai mondatelemzés: helyzetkép és problémafelvetés
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2022.1.4Kulcsszavak:
iskolai nyelvtan, rendszermondat, nyilatkozat, állítmány, állandósult szókapcsolatAbsztrakt
A cikk a mondatelemzés kommunikatív kontextusba való beágyazásának és a kategóriák jelentéstani megalapozásának a szükségessége mellett érvel funkcionális kognitív kiindulópontból, de egyúttal az anyanyelv-pedagógia célrendszerére is tekintettel. Felhívja a figyelmet a rendszermondat-nyilatkozat megkülönböztetés és a jelentéstől független elemzési eljárások káros következményeire. Tárgyal továbbá egy olyan, az állandósult szókapcsolatok elemzését érintő problémát, amely a magyartanításban látens maradhat ugyan (azáltal, ha e problematikus jelenség elemzése be sem kerül a tananyagba), de a nyelvészeti továbbgondolkodás igényét veti fel.
##submission.downloads##
Megjelent
2022. 03. 31.
Folyóiratszám
Rovat
Műhely