Az iskolai mondatelemzés: helyzetkép és problémafelvetés

Az iskolai mondatelemzés: helyzetkép és problémafelvetés

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.1.4

Kulcsszavak:

iskolai nyelvtan, rendszermondat, nyilatkozat, állítmány, állandósult szókapcsolat

Absztrakt

A cikk a mondatelemzés kommunikatív kontextusba való beágyazásának és a kategóriák jelentéstani megalapozásának a szükségessége mellett érvel funkcionális kognitív kiindulópontból, de egyúttal az anyanyelv-pedagógia célrendszerére is tekintettel. Felhívja a figyelmet a rendszermondat-nyilatkozat megkülönböztetés és a jelentéstől független elemzési eljárások káros következményeire. Tárgyal továbbá egy olyan, az állandósult szókapcsolatok elemzését érintő problémát, amely a magyartanításban látens maradhat ugyan (azáltal, ha e problematikus jelenség elemzése be sem kerül a tananyagba), de a nyelvészeti továbbgondolkodás igényét veti fel.

##submission.downloads##

Megjelent

2022. 03. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...