Az óvodai nevelési nyelv megválasztásáról Kárpátalján
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2016.1.2Kulcsszavak:
anyanyelvi nevelés, tannyelvválasztás, nyelvpolitika, KárpátaljaAbsztrakt
A Kárpátalján végzett vizsgálatok célkitűzése az volt, hogy a nyelvi szempontból kevéssé kutatott óvodai nevelésre irányítsa a figyelmet; ezáltal rávilágítson az anyanyelvi nevelés fontosságára a köznevelési rendszer elsődleges színterén.
A tanulmányban bemutatott eredmények 2012-ből és 2015-ből származnak. A kutatásban 330 olyan szülő vett részt, akiknek a gyermeke a vizsgált időszakban még óvodába járt, de a kutatási év őszétől iskolába készült.
A felmérés eredményei szerint az óvodai nevelési nyelv megválasztására a megkérdezett szülők anyanyelve és általános iskolai tannyelve is hatással van, továbbá a mindenkori ukrán aktuálpolitikai helyzet is szempontként szerepel. Fontos kiemelni azonban, hogy azok a szülők, akiknél mindkét fél magyar nyelven végezte általános iskolai tanulmányait, magasabb arányban választanak a gyermeküknek is magyar tannyelvű intézményt (88,9%), mint azok a szülők, akiknél mindkét fél magyar anyanyelvűnek vallotta magát (75,5%).