A rapid review módszerének kísérleti alkalmazása a nyelvtudományban. Szakirodalmi áttekintés az iskolai szövegalkotással kapcsolatos magyar nyelvű empirikus kutatásokról
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2023.3.4Kulcsszavak:
szakirodalmi áttekintés, rapid review, systematic review, szövegalkotás, fogalmazástanításAbsztrakt
A szakirodalmi áttekintés a tudományos kutatómunkák elengedhetetlen lépése. A hazai tudományos munkákban a hagyományos szakirodalom-feltárási eljárások, a nemzetközi szakirodalomban azonban a részletesebb áttekintésre alkalmas gyakorlatok alkalmazása jellemző. A systematic review és rapid review az orvostudomány területéről származó, szigorú módszertannal rendelkező áttekintési mód, amely egy adott témához kapcsolódó tudományos munkák feltárását és feldolgozását teszi lehetővé. Mivel a hazai gyakorlatban nem jellemző ilyen áttekintések készítése, a tanulmány elsődleges célja, hogy a systematic review és a rapid review módszertanát ismertesse. Emellett a tanulmány bemutat egy olyan kísérletet is, amely a rapid review módszerét magyar nyelvű szakcikkek áttekintésében alkalmazza. Az áttekintés témája a szövegalkotás tanítása a közoktatásban. A kísérlet eredményei rámutatnak arra, miért lenne fontos egyre több szisztematizált áttekintés készítése magyar nyelven is.