A hallott szöveg értését fejlesztő mozgásos gyakorlatok az anyanyelvi órán
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.3.5Kulcsszavak:
anyanyelv-pedagógia, hallott szöveg értése, mozgásos gyakorlat, mozdulatkód, élőképAbsztrakt
A jelen tanulmány témája olyan középiskolások számára készített mozgásos gyakorlatok, amelyek a
hallott szövegek értését fejlesztik. Az elméleti bevezető bemutatja az auditív ingerként feldolgozott
szövegek értésének a folyamatát és a mozgásos feladatok csoportosítását. A gyakorlatok a
beszédmegértés hierarchikus felépítésű modelljének a szintjeibe sorolhatók: beszédészlelést,
beszédmegértést és értelmezést fejlesztő feladatok szerepelnek a tanulmányban. A szinteken
belül különböző típusú mozgásos gyakorlatok olvashatók: családkereső, mozdulatkódos és
élőképtípusú mozgásos feladatok. A feladatok könnyen beilleszthetők az anyanyelvi órákba,
ugyanis anyanyelvi témaköröket dolgoznak fel. A bemutatott gyakorlatok a tanóra bármelyik
szakaszában alkalmazhatók; így a ráhangoló, a jelentésteremtő és a reflexiós szakaszban is.
A gyűjteményben szereplő feladatok könnyen módosíthatók, így különböző anyanyelvi témakörök
feldolgozásakor is használhatók.