Kollaboratív írás a tanárképzésben: egy részvételi pilotvizsgálat tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.2.3Kulcsszavak:
kollaboratív írás, írásbeliség, részvételi kutatás, tanárképzésAbsztrakt
A kollaboratív írás két vagy több alkotó aktív részvételét jelenti egyetlen szöveg létrehozásában. Noha az oktatás általában a szövegírásra egyetlen szerző magányos tevékenységeként tekint, amelyhez egyéni íráskészségre van szükség, a kollaboratív írás technikája és pedagógiai módszere arra világít rá, hogy az íráson keresztül fejleszthető az együttműködési képesség, a közös tevékenységen keresztül pedig javítható az egyéni írásbeli teljesítmény is. A tanulmány egy részvételi pilotvizsgálatot mutat be, amelynek során tanár szakos egyetemi hallgatók maguk gyakorolták a reciprok kollaboratív írás technikáját narratív szövegek megalkotásakor, elemezték részvételüket az írás folyamatában, és megtervezték a módszer alkalmazását saját tanári praxisukban. A tanulmány egyfelől mérőeszközöket ismertet a kollaboratív írás folyamatának és eredményességének a vizsgálatára, másfelől arra keresi a választ, hogy az íráseseményeken részt vevő hallgatók viszonya az íráshoz hogyan változik a beavatkozás során.