A tanulói portfólió mint motiváló eszköz az anyanyelvi nevelésben
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2017.3.5Kulcsszavak:
portfólió, attitűd, motiváció, grammatikaAbsztrakt
A tanulmány áttekinti a magyar nyelv mint tantárgy helyzetét a Magyarországon végzett tantárgyi attitűdvizsgálatok tükrében. Kitér a tantárgyi attitűdök mint a tanulást és a teljesítményeket befolyásoló tényezők fontosságára az anyanyelvi nevelésben. Foglalkozik továbbá a tantárgyközpontú tanulói portfólióval, áttekinti főbb típusait, általános jellemzőit, majd elemzi a portfólió alkalmazásának a lehetőségeit a tanulói attitűd pozitív befolyásolásában. Ezt követően bemutat egy tanulást segítő magyar nyelvi portfóliót a diákok produktumainak a segítségével, amely az alany és az állítmány témakörében készült 7. osztályban. A feladatok részletes bemutatása és az elkészült munkák elemzése után a tanulmány a diákok reflexióiból is idéz. A reflexiók alátámasztják azt a feltevést, hogy a tanulói portfólió módszere hozzájárulhat a grammatikával és hosszú távon a magyar nyelvi órákkal kapcsolatos pozitív attitűd kialakításához és erősítéséhez.