„Hogy mondjam?” – a nyelvfejlődési zavar jelensége és hatása a fejlődésre

„Hogy mondjam?” – a nyelvfejlődési zavar jelensége és hatása a fejlődésre

Szerzők

  • Bence Kas Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország; Nyelvtudományi Intézet, Budapest, Magyarország
  • Ágnes Lukács Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, Magyarország; MTA-BME Lendület Nyelvelsajátítás Kutatócsoport, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2020.3.1

Kulcsszavak:

nyelvfejlődési zavar, tanulási zavar, anyanyelvi nevelés

Absztrakt

A nyelvfejlődési zavar (NYFZ) egy olyan rejtett fejlődési zavar, amely az anyanyelv elsajátításának, beszédben és írásban való használatának a nehézségeiben mutatkozik meg. Ez a zavar a gyerekek kb. 7%-át érinti, többségüknél felnőttkorban is fennmarad, és hosszú távon befolyásolja a fejlődést a társas kommunikáció és a verbális tanulás korlátozottsága miatt. Az érintett gyerekek megsegítésében fontos szerepe van a szülők és a szakemberek tájékoztatásának, a zavar korai felismerésének, a célzott logopédiai terápiának és a támogató családi és pedagógiai környezetnek. A tanulmány bemutatja a NYFZ jelenségkörét, a korai jeleket, a legjellemzőbb tüneteket, illetve a zavar kialakulásának főbb okait. Kitér a NYFZ rejtett természetéből fakadó problémákra, a felismerés nehézségeire, a tipikus hosszabb távú következményekre. Sorra veszi a logopédiai ellátás alapvető lépéseit, illetve a köznevelési helyzetekben alkalmazható megfigyelési szempontokat és a támogató stratégiák alapjait.

##submission.downloads##

Megjelent

2020. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...