A kommunkáció rejtett zavara: a pragmatikai kommunikációs zavar

A kommunkáció rejtett zavara: a pragmatikai kommunikációs zavar

Szerzők

  • Svindt Veronika ELKH Nyelvtudományi Intézet, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2021.3.1

Kulcsszavak:

pragmatikai kommunikációs zavar (PKZ), tanulási nehézség, magatartási és viselkedési probléma, figyelmi nehézség, szociális és kommunikációs esetlenség

Absztrakt

A pragmatikai kommunikációs zavar (PKZ) mint önálló diagnosztikai kategória a 2013-ban kiadott DSM-5-ben jelent meg a nyelvi és kommunikációs zavarok között. A nemzetközi gyakorlatban az 1980-as években írták le először olyan gyermekek tüneteit, akik a felszínen tipikusnak tűnő nyelvfejlődési útjuk ellenére súlyos szociális-kommunikációs és pragmatikai nehézségekkel küzdenek (Rapin‒Allen 1983). Hazánkban jelenleg kezdeti szakaszban jár ennek a fejlődési zavarnak a meg- és felismerése, szűrése, diagnosztikája, illetve az intervenció módszereinek kidolgozása. A PKZ-val élő gyermekek ‒ a gyakran rejtve maradó fejlődési zavaruk következtében ‒ iskolai előmenetelük során tipikusan fejlődő kortársaikhoz képest egyre nagyobb és látványosabb hátrányba kerülnek, és ez tanulási nehézségekben, magatartási és viselkedési problémákban, figyelmi nehézségekben, szociális és kommunikációs esetlenségben nyilvánul meg. Jelen tanulmány célja a PKZ tüneteinek, hétköznapi megnyilvánulási formáinak a megismertetése a gyakorló pedagógusokkal annak érdekében, hogy felismerjék a tanítványaik között esetleg érintett gyermekeket.

##submission.downloads##

Megjelent

2021. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...