A morfológiai tudatosság mérésének és fejlesztésének lehetőségei középiskoláskorban
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.3.3Kulcsszavak:
anyanyelv-pedagógia, morfológiai tudatosság, középiskola, tanórai fejlesztés, tesztAbsztrakt
A morfológiai tudatosság a szavakat alkotó morfémák felismerésével és manipulálásával
kapcsolatos képesség, amely egyaránt fontos szerepet játszik az olvasáselsajátításban és a
szövegértési képesség fejlődésében. Hazánkban a morfológiai tudatosság kutatása az anyanyelvelsajátítás korai szakaszaira korlátozódik, de relevánsnak látszik a középiskolás korú tanulók
tudatosságának a vizsgálata is. A kutatás célja feltérképezni, hogy milyen eszközökkel mérhető
a 15 éves szakiskolás tanulók morfológiai tudatossága, és felmérni, hogy tanórai keretek között
van-e lehetőség a fejlesztésére. A tanulmány bemutat egy olyan tesztet, amely alkalmasnak
bizonyult a középiskolás tanulók morfológiai tudatosságának a mérésére, és szemlélteti, hogy a
fejlesztés előtt és után hogyan teljesítettek a teszt résztvevői. A kutatás a fejlesztés hatásosságát
kontrollcsoport eredményeivel igazolja, majd összegzi a kutatási és a pedagógiai tapasztalatokat.