Heterogén nyelvi hátterű diákok tudásmérése és értékelése a felső tagozaton és a középiskolában
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.3.1Kulcsszavak:
heterogén nyelvi háttér, közoktatás, osztályzás, diák, tanárAbsztrakt
A magyar köznevelésben egyre nagyobb számban tanulnak heterogén nyelvi hátterű diákok, akik
a középiskolát befejezve a felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat. A nyelvi erőforrásaikat
illetően a magyar nyelv mellett több nyelv vagy beszédmód párhuzamosan jelenik meg.
A nyelvhasználatukra jellemző, hogy míg a szóbeli kommunikáció során a magyar elsőnyelvi
beszélőkre hasonlító jegyeket mutatnak, addig az írásbeli produkcióikban már megfigyelhetők
eltérések. Ha pedig a különféle tudományterületekhez kapcsolódó szaknyelvekről van szó,
még a szóbeli kommunikáció is gondot okoz nekik, nem beszélve az írásbeli sajátosságokról.
Jelen tanulmány tanári és tanulói páros empirikus adatokon keresztül mutatja be, hogy milyen
nyelvhasználói csoportokba rendeződnek a heterogén nyelvi hátterű diákok a tanulással
kapcsolatos írásbeli és szóbeli kommunikációjuk jellegzetességei alapján, valamint kitér arra,
hogy a tanári értékelés miként kapcsolódik össze a nyelvhasználati sajátosságokkal.