Közlések grammatikai szerkesztettsége 6–9 éves gyermekek narratíváiban

Közlések grammatikai szerkesztettsége 6–9 éves gyermekek narratíváiban

Szerzők

  • Viktória Horváth MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2017.4.1

Kulcsszavak:

grammatikai szerkesztettség, közlésegységek fejlődési mutatója, narratívák, gyermek, spontán beszéd

Absztrakt

A tanulmány 6–9 éves gyermekek spontán narratívájában a szintaktikai szerkesztettséget vizsgálja a közlésegységek fejlődési mutatójának módszerével. A kutatás kérdése az, hogy milyen a gyermekek közléseinek grammatikai komplexitása az adott életkorokban, illetve hogy miként változik a közlések szerkesztettsége, a narratívák hossza és a beszédtempó évről évre. Az eredmények azt mutatták, hogy a 6–8 éves gyermekekhez képest a 9 évesek több szóból álló narratívákat hoztak létre, ezek grammatikai szempontból összetettebbek is voltak. A vizsgálat a gyermekek között óriási egyéni különbségeket adatolt. A nyelvi szint fejlettsége hatással lehet a tanulásra, illetve a tanultak írásbeli/szóbeli visszaadására, a nyelvi performancia eltérő szintje kihathat a tanulási folyamat sikerességére.

##submission.downloads##

Megjelent

2017. 12. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...