Beszédészlelés és beszédmegértés ikreknél és nem ikreknél

Beszédészlelés és beszédmegértés ikreknél és nem ikreknél

Szerzők

  • Mária Gósy MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest, Magyarország; Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország
  • Márta Pregitzer Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Érdi Tagintézménye, Érd, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2019.3.1

Kulcsszavak:

ikergyermekek, környezeti hatás, beszédészlelés, mondatértés, szövegértés

Absztrakt

A kutatási eredmények a genetikai tényező mellett a környezeti hatás meghatározó szerepét igazolják a nyelvelsajátításban. Az ikrek anyanyelvi jellemzőinek összevető vizsgálata nem ikergyermekekéivel információt nyújthat az eltérő környezeti hatás következményeiről. Kutatásunkban a beszédészlelés és a beszédmegértés két-két folyamatát elemeztük közel 400 gyermek (5–9 évesek) teszteléses vizsgálata alapján. Az eredmények szerint a beszédhang-differenciálásban jóformán nincs különbség az ikrek és a nem ikrek között, míg a szeriális észlelésben csak a 7 és a 8 évesek esetében nem volt jelentős eltérés kimutatható. A mondatmegértés csak az 5 évesek esetében mutatott különbséget az ikerlét függvényében. A szövegértésben az 5 évesek kivételével az összes vizsgált életkorban a nem ikergyermekek szignifikánsan jobban teljesítettek az ikreknél. Eredményeink felhívják a figyelmet a beszédfeldolgozási nehézségekre és a fejlesztés mielőbbi megkezdésére.

##submission.downloads##

Megjelent

2019. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...