Illusztrációval és illusztráció nélkül közvetített mese befogadásának validitásvizsgálata óvodások körében
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.4.2Kulcsszavak:
nyelvtudomány, hallás utáni szövegértés, óvodáskor, mesemondás, illusztrációAbsztrakt
A tanulmányban bemutatott kutatás azt a kérdést vizsgálja, hogy kimutatható-e különbség az
óvodások szövegértésében, ha illusztrációval vagy illusztráció nélkül közvetítenek számukra
meséket. A mese megértését segítő eszközök bemutatása az elméleti megalapozást szolgálja.
A vizsgálatban a gyermekek két csoportban hallgatták a mesét: az egyik csoport illusztrációval,
a másik illusztráció nélkül. A szövegértés ellenőrzése a GMP 12 hallás utáni szövegértési teszttel
történt. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyermekek mindkét csoportban képesek voltak
fenntartani a figyelmüket a mese hallgatása közben. A mese két különböző közvetítése között
azonban a szövegértés teljesítményében szignifikáns különbség mutatkozott: jobban teljesítettek
az illusztrációval kísért mesélésben részt vevő gyermekek, mint azok, akiknek a mesét pusztán
a hangzó beszéddel közvetítették. A kis mintán elvégzett eredmény ugyan nem általánosítható
következtetéseket enged, de megerősíti azokat a nemzetközi kutatásokat, amelyek az illusztráció
szövegértést segítő szerepét támasztják alá.