Közoktatásban tanuló diákok kommunikációs érzékenyítése a beszédzavarok iránt

Közoktatásban tanuló diákok kommunikációs érzékenyítése a beszédzavarok iránt

Szerzők

  • Julianna Jankovics Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, Magyarország; Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Öveges József Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2016.2.4

Kulcsszavak:

beszédzavar, érzékenyítés, közoktatás

Absztrakt

A tanulmány egy olyan vizsgálatot mutat be, amely a közoktatásban tanuló diákok beszédzavarok iránti kommunikációs érzékenyítését tűzte ki célul. Az iskolai integráció hatására egyre több különböző tulajdonságú, képességű tanulónak kell együttműködnie a mindennapokban. Nem ritka, hogy különbözőségük miatt egyesek gúnyolódás, megbélyegzés áldozataivá válnak. Ennek egyik lehetséges oka a beszéd produkciójának hibás működése. A hadarás, a dadogás és a pöszeség gyakori a beszédzavarok között, gyermekek és felnőttek beszédében egyaránt megfigyelhető. Ám ha a beszélő és a hallgató kölcsönösen megismeri ezeket, tisztában van a tünetekkel, egymás megértése, elfogadása is könnyebbé válik. A vizsgálat eredményeiből látható, hogy egy általános iskolában tartott hétalkalmas érzékenyítés hatására mennyit változik a diákok tudása és hozzáállása a különböző beszédzavarokhoz. Ennek hatására olyan kompetenciák is fejlődnek, mint a tolerancia és az empátia.

##submission.downloads##

Megjelent

2016. 06. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...