Magyar–román alsó tagozatos kétnyelvű gyermekek beszédészlelési folyamatainak jellemzői
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2015.2.1Kulcsszavak:
beszédészlelés, kétnyelvűség, beszédpercepciós elmaradás, célzott fejlesztésAbsztrakt
A tanulmány célja a magyar nyelvű beszédészlelési folyamatok megismerése magyar és román
tagozatos, egynyelvű magyar és vegyes családban élő gyermekeknél. A hipotézisek szerint a
magyarul tanuló, egynyelvű családok gyermekeinek teljesítménye közel áll a sztenderdhez, és
az alsó tagozatosok az életkor növekedésével egyre fejlettebb beszédészlelési készségekkel
rendelkeznek. A kutatásban 136 gyermek vett részt, akiket a GMP-diagnosztika beszédészlelésre
vonatkozó tesztjeivel vizsgáltam. Az eredményekből kiderül, hogy a magyarul tanuló és egynyelvű
családban élő gyermekek minden tesztben szignifikánsan jobban teljesítenek a többi csoportnál.
Az életkor előrehaladtával nem mutatható ki szignifikáns fejlődés. Mindezek jelzik, hogy a nyelvi
sokszínűségben élő gyermekek fejlesztése sürgető.