A mássalhangzó-hosszúság észlelése 1. és 2. osztályos tanulóknál: életkori és nemek közötti különbségek
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2022.1.1Kulcsszavak:
mássalhangzó-hosszúság, időtartam, percepció, általános iskolaAbsztrakt
A pedagógiai és a logopédiai gyakorlatban gyakran tapasztalható, hogy az iskolába lépő gyermek beszédpercepciós folyamatai nem érik el az életkorában elvárható szintet. Az elmaradás a beszédhangok jegyeinek észlelési nehézségéből is fakadhat. A tanulmány egy kisiskolások körében végzett, a mássalhangzó-hosszúság észlelésére irányuló percepciós vizsgálat eredményeit mutatja be: a zöngétlen explozívákat tartalmazó döntési tesztben adott válaszokban a hét- és nyolcévesek életkori és nemek közötti különbségeire fókuszál. Az eredmények alátámasztották, hogy ebben a korban a mássalhangzóhosszúság-észlelés folyamatai hasonlóan zajlanak nemtől függetlenül. Továbbá megmutatták, hogy a hosszúság megítélésében milyen életkori sajátosságok tapasztalhatók az iskoláskor kezdetén. A kutatás az eredmények alapján igyekszik felhívni a figyelmet a hangidőtartamra irányuló fejlesztő gyakorlatok minél korábbi alkalmazására.