Egy autizmussal élő fiatal és a pica – esetbemutatás

Szerzők

  • Orsolya Farmosi Autizmus Alapítvány Általános Iskola
  • Tamásné Őszi Autizmus Alapítvány Általános Iskola; ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet; MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.6

Kulcsszavak:

autizmus spektrum, pica, tér-struktúra, napirend, munkarend és munkaszervezés, viselkedésmenedzsment

Absztrakt

A cikkben egy autista fiatal iskolai környezetének pica miatt sürgetően szükségessé vált adaptálását mutatjuk be; a folyamat jelenleg is alakul, a mindennapokban mutatott újabb viselkedéseknek megfelelően módosul. Röviden jellemezzük a pica-t, a fiatalt, valamint kitérünk arra, mikor és milyen formában jelent meg először esetében a nem ehető anyagok, tárgyak fogyasztása, hogyan változott a viselkedés intenzitása az évek során, holt tart most. A pica fokozódása azonnali és nagymértékű beavatkozást követelt, amelynek területeit és lépéseit részletezzük, és amely során a team mindvégig törekedett a változtatásokat egyenként és lassan bevezetni, azonban olykor az autizmusspecifikus szempontok betartását felülírta a fiatal testi épsége megőrzésének szempontja.

Kulcsszavak: autizmus spektrum, pica, tér-struktúra, napirend, munkarend és munkaszervezés, viselkedésmenedzsment

##submission.downloads##

Megjelent

2024-09-12

Hogyan kell idézni

Farmosi, O., & Őszi, T. (2024). Egy autizmussal élő fiatal és a pica – esetbemutatás. Gyógypedagógiai Szemle, 52(2-3), 145–152. https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.6

Folyóiratszám

Rovat

A gyakorlat műhelyéből

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei