Egy autizmussal élő fiatal és a pica – esetbemutatás
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.6Kulcsszavak:
autizmus spektrum, pica, tér-struktúra, napirend, munkarend és munkaszervezés, viselkedésmenedzsmentAbsztrakt
A cikkben egy autista fiatal iskolai környezetének pica miatt sürgetően szükségessé vált adaptálását mutatjuk be; a folyamat jelenleg is alakul, a mindennapokban mutatott újabb viselkedéseknek megfelelően módosul. Röviden jellemezzük a pica-t, a fiatalt, valamint kitérünk arra, mikor és milyen formában jelent meg először esetében a nem ehető anyagok, tárgyak fogyasztása, hogyan változott a viselkedés intenzitása az évek során, holt tart most. A pica fokozódása azonnali és nagymértékű beavatkozást követelt, amelynek területeit és lépéseit részletezzük, és amely során a team mindvégig törekedett a változtatásokat egyenként és lassan bevezetni, azonban olykor az autizmusspecifikus szempontok betartását felülírta a fiatal testi épsége megőrzésének szempontja.
Kulcsszavak: autizmus spektrum, pica, tér-struktúra, napirend, munkarend és munkaszervezés, viselkedésmenedzsment