Expresszív- és kreatívírás-gyakorlatok irodalomterápiás és oktatási közegben
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2025.3.4Kulcsszavak:
anyanyelv-pedagógia, irodalomterápia, expresszív írás, kreatív írás, anyanyelvi kompetencia fejlesztéseAbsztrakt
Az irodalomterápia nemcsak a fejlesztő terápiás közeg számára jelenthet innovatív módszert,
hanem az iskolai oktatási-nevelési folyamat során is nagyban hozzájárulhat a diákok anyanyelvi
kompetenciájának a fejlődéséhez. Az irodalomterápia nyújtotta keretek közt az olvasmányok
feldolgozását jellemzően szóbeli és írásbeli gyakorlatok kísérik, gyakran kreatív és expresszív
írásfeladatok formájában. Ezek olyan, az iskola világa számára sem ismeretlen módszerek,
amelyek nagyban elősegítik, hogy a diákok különböző műfajú szövegek alkotásában rutint
szerezzenek, valamint személyes véleményüket, meglátásukat rendszerezett formában legyenek
képesek kifejteni. A tanulmány első része áttekinti az irodalomterápia professzionalizálódásának
a történetét, külön kitérve az expresszív ágára, amelynek gyakorlatai az oktatásba is integrálhatók.
Ezt követően a tanulmány a terület által gyakran használt módszerek közül az expresszív- és
a kreatívírás-gyakorlatok terápiás és oktatási közegben történő alkalmazásának a lehetőségeit
vizsgálja. Végezetül kitér a módszerek oktatásba történő bevonásától várható eredményekre.